where my dreams linger………

It’s A Strange Strange Animal World.

31 Mei 2011 – 8.46 am

Kali ni aku takde ape2 citer nak story pown adui aih! Tapi saje je nak kongsi beberapa fakta ttg haiwan yang mungkin korang tak tau (sebenarnya aku pun tak tau).

– Siput ade 4 hidung – sepasang untuk bernafas dan sepasang lagi untuk menghidu.
– Lebah madu mempunyai rerambut kat bahagian mata utk mengumpul debunga.
– Kaki kiri seekor ayam lebih lembut dan sedap dimakan dari kaki kanan.
– Saiz sperma tikus lebih panjang daripada sperma gajah.
– Kematian manusia disebabkan kutu lebih banyak berbanding kematian akibat peperangan.
– Kucing menggunakan misainya utk mengenalpasti sama ada sesebuah ruang tu terlalu kecil utk dimasuki.
– Burung Albatrosses hanya mendarat beberapa tahun sekali untuk mengawan.
– Dolfin tidur dengan membuka sebelah matanya.
– Kalau korg angkat ekor kanggaru dari tanah, ia tak boleh melompat.
– Nisbah bagi seorang manusia dgn jumlah serangga ialah 1 : 200,000,000
– Kebanyakan hamster mengelip mata sebelah saja pada satu2 masa.
– Burung flamingo hanya boleh makan dalam keadaan kepalanya terbalik.
– Rama-rama merasa menggunakan kaki belakangnya.
– Siput (lagi) leh tidur selama 3 tahun.
– Gajah adalah lebih ringan berbanding lidah paus biru.
– Hanya 2 haiwan yang boleh melihat belakang mereka tanpa perlu memusingkan kepala; arnab & burung kakak tua.
– Haiwan terakhir dalam kamus ialah Zyzzyva, iaitu seekor kumbang.
– Gajah boleh berenang.
– Burung kiwi buta.
– Zirafah takde vocal cord.
– Seekor tiram betina menghasilkan 200 juta anak sepanjang hayatnya.
– Nyamuk tertarik kepada warna biru.
– Ayam pernah terbang paling lama sehingga 13 saat.
– Beruang boleh berlari sepantas kuda.
– Kutu betina (kutu lagi?) minum darah 15 kali ganda dari berat badannya sehari.
– Zirafah melahirkan anak dalam keadaan berdiri.
– Jantung landak berdegup 300 kali dalam seminit, manakala paus biru pula 6 kali dalam seminit.
– Buaya takleh reverse.
– Ikan emas leh hidup sehingga 41 tahun.
– Udang kara (lobster) memerlukan masa 7 tahun utk membesar sebanyak 1 paun.
– Kucing betina mampu melahirkan 20, 736 anak dalam masa 4 tahun.
– Penyu boleh bernafas melalui bontotnya (erk!).
– Starfish takde otak (Patrick dlm SpongeBob).
– Kelapa lebih banyak membunuh manusia dari jerung.
– Lidah zirafah adalah sepanjang 21 inci.
– Ikan jerung imun terhadap kanser.
– Bunyi ‘quack’ itik takleh bergema. Tak sape tau nape.
– Ular mampu melihat walaupun matanya tertutup.
– Gajah makan 23 jam sehari.
– Duit syiling lebih berat dari burung madu.
– Lalat capung hidup sehari je. Penyu lak melebihi 100 tahun.
– Kanggaru pun takleh reverse.
– Burung flamingo berwarna pink sebab byk sgt makan udang.
– Nenek moyang kanggaru hidup kat atas pokok.
– Ular takkan berhenti membesar selagi ia hidup.

Ok.

Chow!!

Advertisements

One response

  1. kesian nyer burung kiwi buta plak…

    May 31, 2011 at 9:52 am

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s